Groepsindeling





Pluchke bestaat uit 6 leefgroepen waarin de kindjes worden opgevangen volgens leeftijd.

Er zijn 2 babygroepen met kindjes tot ongeveer 1 jaar, éénkruipergroep met kindjes van ongeveer 1 jaar tot ongeveer 20 maanden en 3 peutergroepen met kindjes vanaf 20 maanden tot ze naar school gaan.


De verantwoordelijke stelt de groepen samen in overleg met de betrokken begeleidsters. Zij houdt rekening met de evolutie van het kind, de pedagogische visie, het opvangplan en de beschikbare plaats. Elke leefgroep staat onder begeleiding van 1 of 2 kinderbegeleidsters. 


Om praktische redenen kunnen de kinderen voor 9u en na 16u samen opgevangen worden in hetzelfde lokaal.



Een dag bij de baby's

Hoi mama en papa,


Zal ik jullie vertellen hoe mijn dag bij de baby’s eruit ziet?


Tijdens de wendagen had ik ruim de gelegenheid om de nieuwe indrukken op mij af te laten komen en ze te verwerken. Dat was heftig, maar gelukkig hebben jullie de tijd genomen om alles vlotjes te laten verlopen. De begeleidster stelde 1000 vragen over mijn ritme en gewoontes, en jij, mama, hebt er geduldig op geantwoord. Gelukkig hebben jullie er  zoveel tijd in geïnvesteerd: toen ik voor het eerst een volle dag alleen moest achterblijven, was ik meteen op mijn gemak. De juf had wat extra aandacht voor mij, en we begrepen mekaar met een blik.


En dus moet ik jullie teleurstellen: bij de baby’s is er niet echt een dagindeling. Elk kindje heeft zijn eigen ritme, dat is heel individueel. En gelukkig houden ze er hier rekening mee.


Ik krijg natuurlijk eten en drinken op tijd en stond: papje rond 10u45 en fruitpap rond 15u, afhankelijk van mijn dutjes. Mijn luier wordt verschoond als het nodig is, maar zeker voor en na elk dutje. Daar kan ik echt van genieten, ik heb dan immers de begeleidster voor mij alleen. Ze vertelt me hoe mooi en flink ik wel ben, en verzorgt me snel met zachte hand. Zálig!


Voor de rest wordt elk kindje op zijn wenken bediend.


Bij voorbeeld: ik ben niet echt een veelslaper, dat weten jullie ook. Wel, als ik geen zin heb om te slapen, mag ik gerust op de mat spelen, of in de relax, afhankelijk hoe mijn muts staat. Op de mat lig ik steeds op de rug. Ik probeer mij op mijn zijde te rollen, maar dat lukt nog niet helemaal. Soms word ik een beetje boos. De begeleidster komt dan supporteren en dat vind ik dan weer  leuk. Want ik wil het zélf kunnen!

Toen ik klein was, had ik niet zoveel speelgoed nodig, mijn handjes en voetjes waren interessant genoeg om mij mee bezig te houden. Nu worden er al grappige speeltjes naast mij gelegd: een bal, die ik gelukkig kan vasthouden, een rammelaar met kleurige steentjes die op en neer dansen, en heerlijke knisperboekjes.


Maar ik kijk al uit naar het moment dat ik mij kan losmaken van de zwaartekracht en mij vrijer kan bewegen. Van dan af gaat er een nieuwe wereld voor mij open en kan ik zelf op ontdekkingstocht vertrekken.


Maar eerst … nog veel oefenen met het rollen!


Een dag bij de kruipers

Hoi mama en papa,


Zal ik jullie vertellen hoe mijn dag bij de kruipers eruit ziet?


’s Morgens, als jullie mij naar Pluchke brengen, heb ik het soms een beetje moeilijk. Ik was veel liever bij jullie gebleven, en ik voel dat jullie er ook zo over denken. Dat is echter snel over als ik mijn begeleidster zie, mijn vriendjes, en al het speelgoed dat op mij ligt te wachten.


Ik weet waar de autootjes liggen, en de poppen, en de schudflessen, … Ik kruip er snel naartoe. Ha, dat mooie autootje, waar ik  gisteren dolle pret mee beleefde, ligt nog precies op dezelfde plaats! Cool!


Maar wat gebeurt er nu? Jona heeft het autootje óók gezien en heeft het eerst te pakken! Ik zal het gauw terugnemen, maar de begeleidster heeft het opgemerkt en houdt ons in het oog. Jona wil zelf eerst graag met de auto spelen… Ok dan, ik zal ondertussen mijn kunstjes op de glijbaan vervolmaken. Maar straks is het míjn beurt om met de auto te spelen!


Ik amuseer mij rot, maar opeens … ben ik zóó moe! We waren gisteren op bezoek bij tante Mie, en daar wou ik geen tijd verliezen in bed. Maar nu moet ik wat rust inhalen natuurlijk. De begeleidster heeft het gezien, gelukkig mag ik in mijn bedje.


Ondertussen experimenteren de vriendjes met verf. Ze kliederen erop los, maar de begeleidster vindt dat niet erg. Integendeel, ze geniet er evenveel van. Straks, of morgen, is het mijn beurt.


We eten 2 keer per dag, om 10u45 en om 14u45. Eten probeer ik zélf, het begint aardig te lukken. Maar het vraagt heel veel coördinatie en concentratie. De begeleidster is blij met wat ik al kan en prijst me de hemel in. Keigaaf! Proberen we morgen nog eens een keer! Handjes wassen doen we ook zelf, en dat de vuile was in de linnenmand moet, weet ik ondertussen ook al! Heb jij dat al opgemerkt, mama?


Slapen doen de grootste kindjes van 11u30 tot 14u. Zijn er die wat meer slaap nodig hebben, dan kan dat natuurlijk. Een verse luier krijgen we ook op tijd en stond: als het nodig is, maar zeker voor en na elk dutje, en halverwege de namiddag. Dat zijn mijn favoriete momenten: ik heb lekker mijn favoriete begeleidster voor mij alleen. Ze vertelt me wat ze zal doen en ik probeer haar te helpen.

Zo zie je maar dat we heel veel leren en ons niet vervelen. Een dag is veel te kort!


Een dag bij de peuters

Hoi mama en papa,


Zal ik jullie vertellen hoe mijn dag bij de peuters eruit ziet?


Bij de peuters is er iets meer structuur, en dat vind ik fijn. De dag hangt aan mekaar van rituelen en dat maakt het voor mij overzichtelijk.


’s Morgens, als jullie mij naar Pluchke gebracht hebben, zing ik samen met de begeleidster en de andere kindjes het “Goeiemorgenliedje”. We kijken wie er aanwezig is en elk kindje krijgt een goedkeurend knikje van de juf.


Nadien mogen we vrij spelen. Mij vind je dikwijls terug op de glijbaan. Daar kan ik ravotten en mijn grenzen verleggen. Als ik moe word, ga ik een beetje in het salonnetje zitten en neem een boekje om te lezen. Sofie speelt ondertussen met de pop en laat mij proeven van de zelfgemaakte pap. Heerlijk smaakt die!


Soms mag ik naast de juf gaan zitten en dan doen we samen de dingen, die ik nog niet alleen kan: puzzelen, prikkers in een raampje steken, kleuren met wasco of een collage maken met borstels en verf. Maar het allercoolste is toch wel buiten spelen. Hier kan ik mij volledig uitleven op het klauterkasteel en met de fietsen. Sjotten op de bal vind ik ook fijn, en heel af en toe mogen we ook met water spetten! Dolle pret gegarandeerd!!


Om 9u30 drinken we soep. Het middagmaal wordt opgediend om 10u45, en het drie-uurtje om 14u45. We zitten gezellig allemaal samen aan tafel. Arthur wilt naast mij zitten en dat mag. De juf helpt de kleintjes. Ik heb geen hulp nodig, ik kan het helemaal alleen!


Tussendoor worden we regelmatig verluierd, de grootste kindjes gaan al op het potje. Slapen doen we van 12u tot 14u. Wie langer wil, mag dat gerust.

Ik weet, mama en papa, dat jullie soms versteld staan over wat ik al allemaal kan en weet. Maar er is dan ook zoveel te leren en ik krijg de kans om alles te proberen: ik kan mijn kleertjes alleen uittrekken (aantrekken moet ik nog wat oefenen), en ik berg ze proper op in mijn kastje. Ik weet de luiers liggen en mag die zelf nemen. Ik ken de namen van al mijn vriendjes, ik zing de liedjes mee en verleden week hebben we de kleuren geoefend! Daar schrikken jullie van, hé?


Ik heb het hier echt wel naar mijn zin: mijn vriendjes zijn aardig en de juf is fantastisch!