HET KIND CENTRAAL
Ik heb ruimte nodig
tijd
een omgeving
om te kunnen ontdekken
wie ik ben
te experimenteren
onderzoeken
wat ik met dingen kan
met andere kinderen
op mijn eigen wijze
in mijn eigen tempo
Begrip en respect heb ik nodig
liefdevolle verzorging
aandacht vind ik fijn
maar niet de hele tijd
Help mij het zelf te doen
ik kan meer dan jullie denken
Schenk mij ruimte, vertrouwen
begeleid me in mijn avontuur
Ik ben zelf competent
heb zelfvertrouwen
ik wil leren
groeien, ervaren
ik ben nieuwsgierig
leergierig
Ik ben ik
goed zoals ik ben
mooi
compleet mens
Manja Haza
Elk kind is uniek, heeft eigen interesses, mogelijkheden en talenten. Tot dat unieke hoort ook de sociale en culturele context van het gezin waarin het kind opgroeit. Het kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Kinderen onderling vergelijken heeft geen zin, wel met zichzelf, door de tijd heen. Daarbij ligt de focus op respect en waardering voor wie het kind nú is, met aandacht voor de sterktes en de talenten.
Elk kind is een autonoom en competent wezen, dat uit zichzelf komt tot ontwikkeling. Wij geloven in een sterk kindbeeld, waarbij het kind de aanvoerder is. Wij geven het kind de kans en de ruimte om te experimenteren en te onderzoeken.
Om een kind te laten groeien, moet hij zich veilig en geborgen voelen. De medewerkers werken actief aan een vertrouwensband met het kind, met heel veel respect voor zijn uniek-zijn. Ze zorgen voor een veilige en rustige omgeving door voorspelbaar te zijn en aangepaste spelmaterialen aan te bieden.
Medewerkers gaan voortdurend in dialoog met de gezinnen om inzicht te krijgen op de sociale en culturele context. Ze bieden naast de materiële steun ook emotionele, sociale en informatieve steun. Eerlijkheid, respect, communicatie en betrokkenheid zijn geen loze woorden, maar belangrijke pijlers, waar de kinderopvang op steunt.
Wij zijn ons bewust van onze bijzondere maatschappelijke functie. De kinderopvang richt zich duidelijk naar de buurt om zo, binnen de stedelijke context, aan de basis te liggen van informele contacten, waar mensen bij mekaar steun en informatie vinden.
Wij willen de kinderen een goede basis aanreiken om het Nederlands te verwerven, en de gezinnen de kans geven om de taal in praktijk te brengen. Daarom is de voertaal binnen het kinderdagverblijf het Nederlands.
Wij volgen de maatschappelijke evolutie van nabij en trachten in te spelen op de nieuwe tendensen en opvangnoden die ontstaan. Wij willen een optimaal aanbod creëren voor jonge kinderen in de regio, dat gewapend is voor de uitdagingen van de huidige en toekomstige maatschappij.
De pedagogische visie van Pluchke is gebaseerd op de inzichten van Hongaarse pedagoog en kinderarts Emmi Pikler.
De uitgangspunten die wij meenemen in onze dagelijkse praktijk zijn: